မွန္နန္းေဆာင္မွ ဒဂုံရိပ္သာသို႔

ပရင့္ထုတ္ရန္

                                                                   (၁)
တက္ႂကြေသာပညာရွင္မ်ားက ေရွးအစဥ္အလာအရ သံုးစြဲလာခဲ့ေသာ “ရာဇ၀င္” ဟူသည့္ ေ၀ါဟာရအစား “သမိုင္း” ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကို ႏွစ္သက္ၾကသည္။ ယင္း “သမိုင္း” ဟူေသာ စကားလံုးကိုလည္း သံုးႏႈန္းလ်က္ ရွိၾကသည္။

ရာဇ၀င္ဟူသည္မွာ “ရာဇ၀ံသ” ဟူေသာ ပါဠိစကားမွ ဆင္းသက္လာသည္။ “ရာဇ” ဟူသည္မွာ “ရွင္ဘုရင္”၊ “၀ံသ”မွာ အမ်ဳိးအႏြယ္၊ “ရာဇ၀င္”ဆိုသည္မွာ ရွင္ဘုရင္အေၾကာင္း၊ ရွင္ဘုရင္အမ်ဳိးအႏြယ္ အေၾကာင္း
ေရးထားခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ သမိုင္းဆိုသည္မွာ က်ယ္၀န္းေသာ အဓိပၸါယ္ထြက္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ေရွးက သမိုင္းဟူေသာေ၀ါဟာရကို ဘုရားသမိုင္းဟု သံုးႏႈန္းၾကသည္။

“ရာဇ” သည္ ေရွးေခတ္က ရွင္ဘုရင္ကို ေခၚေသာစကားျဖစ္သည္။ အမွန္အားျဖင့္ ရာဇ၏ အဓိပၸါယ္မွာ အုပ္စိုးသူပင္ ျဖစ္သည္။ ရွင္ဘုရင္လက္ထဲ၌ ႏိုင္ငံေရးအာဏာရွိသည္။ မည္သူမွ် တိုင္ပင္ညႇိႏိႈင္းဖို႔မလို။ သတ္ေစ ဆိုက ေသေစရမည္စေသာ အာဏာကိုပိုင္သူျဖစ္သည္။ ေရွးက သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္ဟုလည္းေကာင္း၊ ယေန႔ေခတ္တြင္မူ အာဏာရွင္ဟု လည္းေကာင္း သမိုင္းဆရာတို႔က သံုးႏႈန္းေလ့ရွိၾကသည္။ ေရွးကရွင္ဘုရင္ကို မင္းဟုလည္း ေခၚသည္။ ယေန႔ေခတ္ျပည္သူတို႔က ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ေသာ သမၼတအစိုးရေခတ္တြင္မူ အုပ္စိုးသူကို အစိုးရဟူ၍လည္းေကာင္း သမၼတ၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ စသည္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း နာမည္တပ္၍
ေခၚေ၀ၚၾကသည္။ ပါဠိအေခၚျဖင့္ေခၚလွ်င္ ရာဇယပင္ျဖစ္သည္ မဟုတ္ေလာ။

ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံမ်ား၌ ဥကၠ႒ႀကီးဟု ေခၚခ်င္ေခၚေပမည္။ အိႏ္ၵိယႏိုင္ငံ၌ ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲကို ရဌပတိ ဟုေခၚ သည္။ ယင္းတို႔သည္ ပညတ္သေဘာတရား(၀ါ) အမည္ ေခၚေ၀ၚျခင္း သေဘာမွ်သာ ျဖစ္သည္။

မကိုဋ္ကို ေဆာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ သရဖူကို ေဆာင္းထားသည္ျဖစ္ေစ၊ သံခေမာက္ ေဆာင္းထားသည္ျဖစ္ေစ၊
ေခါင္းေပါင္း, ေပါင္းထားသည္ျဖစ္ေစ၊ ေဖာ့ဦးထုပ္ကို ေဆာင္းထားသည္ ျဖစ္ေစ မည္သုိ႔ပင္ျခားနား လင့္ကစား
ႏိုင္ငံေရးအာဏာလက္၀ယ္ရွိသူသည္ ရာဇယပင္ ျဖစ္သည္။

အေရးႀကီးသည္ကား မည္သည့္လူတန္းစား၏ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို ကိုယ္စားျပဳသနည္း။ အရင္းရွင္လူတန္းစားကို ကိုယ္စားျပဳေသာရာဇသည္ ဓနရွင္အစိုးရျဖစ္သည္။ ဆင္းရဲသားလူတန္းစားကို ကိုယ္စားျပဳေသာ ရာဇသည္ ဆင္းရဲသားအစိုးရ ျဖစ္သည္။ ျပည္သူကို ကိုယ္စားျပဳေသာအစိုးရသည္ ျပည္သူ႔အစိုးရ ျဖစ္သည္။

                                                                  (၂)

ရာဇ၀င္ဟုေခၚေခၚ၊ သမိုင္းဟုေခၚေခၚ၊ လူထုလႈပ္ရွားမႈကို အေျခခံ၍ေရးသားေသာ ယေန႔ေခတ္ ေျပာင္းလဲ လႈပ္ရွားမႈမ်ားအေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ေသာ လူတို႔၏ အတၳဳပၸတ္ၱိ စာအုပ္မ်ား ထြက္ေပၚလ်က္ရွိသည့္အနက္
ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္၏ “ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးခရီးႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း” သည္ ထူးျခားေပသည္။ ေဒါက္တာ
ေမာင္ေမာင္သည္ သတင္းစာဆန္ဆန္ အေရးအသားဟန္ျဖင့္ သူသိသမွ်၊ သူႏွင့္ နီးစပ္သမွ်၊ ယေန႔ႏိုင္ငံေရး အျဖစ္အပ်က္ အပိုင္းအဆစ္မ်ားကို ေရးသားထားျခင္း ျဖစ္သည္။

မွန္နန္းရာဇ၀င္ဆရာသည္ မွန္နန္းေတာ္၏ထင္ဟပ္ခ်က္ကို ေရးျပေပမည္။ ဆိုရွယ္လစ္ တစ္ေယာက္က ရာဇ၀င္
ေရးလွ်င္ ဆိုရွယ္လစ္ပါတီကိုဗဟိုျပဳ၍ ေရးေပမည္။ ကြန္ျမဴနစ္တစ္ေယာက္ကေရးလွ်င္ ကြန္ျမဴ နစ္ပါတီကို ဗဟိုျပဳ၍
ေရးေပမည္။ ဓနရွင္ ဒီမိုကရက္တစ္ ေယာက္ကေရးလွ်င္လည္း သူ၏ဓနရွင္ပါတီကို ဗဟိုျပဳေရးေပလိမ့္မည္။ ဤကား သဘာ၀။

က်မ္းျပဳသူ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္သည္ ကမၻာေပၚတြင္ အသက္အငယ္ဆံုးေသာ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္၍ တရား ဥပေဒအျမင္ျဖင့္ ေရးမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရန္ရွိသည္။ တရားဥပေဒသမားျဖစ္၍ တရားနည္းလမ္းက်မည္၊ မွန္ကန္ တိက်ရမည္၊ ေသခ်ာရမည္။ သို႔ေသာ္ စာမ်က္ႏွာ ၃၄၂ ၌ “ဗိုလ္ခ်ဳပ္အစ္ကို ဦးေအာင္သန္း၊ ဦးသိန္းေဖျမင့္တို႔သည္ အလုပ္သမားလယ္သမားပါတီသို႔ ၀င္ၾကသည္” ဟု ေဖၚျပေသာအခါ အံ့ၾသရေလသည္။ ဦးေအာင္သန္းမွာ
ျပည္သူ႔တိုးတက္ေရးပါတီ၏ ဥကၠ႒၊ ဦးသိန္းေဖျမင့္မွာ ျပည္သူ႔ညီညြတ္ေရးပါတီ၏ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။

လူထုလႈပ္ရွားမႈကို ေဖၚျပရာ၌ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ က႑မွာ အေရးႀကီးသည္။ ႏိုင္ငံေရး ပါတီတို႔မွာ လူတန္းစားမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳၾကသည္။ ဓနရွင္ လူတန္းစားပါတီ၊ လုပ္သားလူတန္းစားပါတီ္။

အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားကို ဆန္႔က်င္ၾကေသာ ၁၉၃၉- ေခတ္ကာလ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားသည္ အျဖဴ အမည္း မကြဲၾကေသး။ ညီညြတ္စုေပါင္း၍ ေနၾကေသးသည္။ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ၿပီးေသာ္ သိသိသာသာ ကြဲသြားၾကသည္။ ကြန္ျမဴနစ္၊ ဆိုရွယ္လစ္၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေသာ္ ဆိုရွယ္လစ္မ်ား အာဏာရသြားၾက သည္။ ဆိုရွယ္လစ္ပါတီ ထဲမွလည္း လက္၀ဲ၊ လက်ၤာ ကြဲသြားၾကသည္။ ဒို႔ဗမာ အစည္းအ႐ုံးေခတ္က “ကြန္ျမဴနစ္ေၾကညာစာတမ္းကို ဘာသာျပန္သူ” သခင္ဗစိန္မွာ ကြန္ျမဴနစ္ဆန္႔က်င္ ေရးသမားျဖစ္သြားခဲ့ သည္။ ယေန႔ေခတ္တြင္ကား ပန္းစႀကၤာ မွန္ေျပာင္းလွည့္သကဲ့သို႔ တစ္ေန႔နီ၊ တစ္ေန႔ျပာ၊ တစ္ေန႔၀ါ။

                                                                (၃)

ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္သည္ သီေပါမင္းမွ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းေခတ္အထိ ႏိုင္ငံေရးအျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ဖတ္ခ်င့္စဖြယ္ ေရးထား၏။ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ ပံုကားတစ္ခ်ပ္ပင္။ တစ္အုပ္တည္းဖတ္႐ုံျဖင့္ “အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရား ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရးစေသာ အာဏာရပ္အားလံုးကို ရယူႏိုင္စြမ္းရွိေသာ” ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေန၀င္း၏ စြမ္းရည္ကို ေရာင္စံုယွက္သန္းေသာ ေနာက္ခံကားျဖင့္ ေပၚလြင္ေအာင္ေဖာ္ျပထားသည္မွာ က်မ္းျပဳသူ
ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္အား ခ်ီးက်ဴးရမည္ပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္က “ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေန၀င္းသည္ မႀကံဳဖူးေသာ ျမန္မာ့သမိုင္းေခတ္တြင္ သူတကာမရဘူးေသာ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို မယူမေနရ သမိုင္းကႏွင္းအပ္ သျဖင့္ စြဲကိုင္ခဲ့ရသမွ်”ဟု ေဖာ္ျပအနက္ေဖၚထားေပသည္။ လွ်ဳိ႕၀ွက္သည္းဖို၀တၳဳ ဖတ္ရသကဲ့သို႔ ရင္တလွပ္လွပ္ျဖင့္ စိတ္၀င္စားစြာ ဖတ္႐ႈရေပသည္။

ဤကား က်မ္းျပဳသူ၏ ကေလာင္စြမ္းရည္ပင္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေန၀င္းကို ႏိႈင္းယွဥ္၍
ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္က “ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းထက္ ဗိုလ္ေန၀င္းက အသက္ႀကီးသည္။ ဘ၀အေတြ႕အႀကံဳ စံုသည္” ဟု ေဖာ္ျပထားေပသည္။

ႏိုင္ငံေရးဇာတ္ခံုေပၚ၌ ကိုယ္တိုင္ပါ၀င္ကျပခဲ့ၾကေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ မိမိအေတြ႕အႀကံဳတို႔ကို ကိုယ္တိုင္ေရး အတၳဳပၸတ္ၱိအျဖစ္ ေရးသားႏိုင္ၾကပါက ယေန႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအျဖစ္အပ်က္ က်မ္းေပါင္းခ်ဳပ္ ႀကီးအျဖစ္ က်ယ္ျပန္႔
ျပည့္စံုလာလိမ့္မည္ ျဖစ္ေပသည္။ ။

႐ႈေဒါင့္။ ၂၉၊ ၅၊ ၆၉